Spondylos

Fick ett mail från Eddies uppfödare och hon trodde att det lillen har heter spondylos och är broskpålagringar som bildas mellan instabila ryggkotor.
Jag har läst på om detta nu och lärt mig att; Brosket blir till ben allt eftersom och när pålagringarna bildat "fasta broar" mellan kotorna är hunden stelopererad och har oftast mindre ont. Många har tydligen inga symptom alls och lever ett helt vanligt liv (jag hoppas verkligen att det är så i Eddans fall). Det kan dock bli så att nerver och diskarna mellan kotorna kan komma i kläm och resultera i inkontinens och känselbortfall, men eftersom Eddie inte alls verkar ha ont nu när han förväntades ha som ondast, hoppas jag verkligen att detta inte händer honom.

Många hundar verkar ha blivit gamla ändå så han kan ha ett långt och härligt liv framför sig :-D. Operation verkar inte ha bra resultat, men jag ska köpa glukosamin på tablett och i fodret så att jag vet att han får i förebyggande syfte.
Känns skönt att man vet lite mera om vad som händer med lillen.

Idag skulle jag måla brädor till altan-räcket, men kusin Sandra ringde och skulle komma och ta en promenad i området, så jag och Eddan drog med dem på en härlig runda i skogen istället.  Har verkligen varit en härlig höstdag idag.

Ikväll har pappa och Mattias varit här och ätit. Mamma var på Mammas salonger med det gamla arbetslaget och hade trevligt. Eddie var glad att Nova kom på besök.


image29

NOVA OCH EDDIE
Mor och son när Eddan bara var en liten plutt.


Kommentarer

Kommentera hemskt gärna:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0