Dag 11: Mina syskon

Min lott som storasyster har, enligt mig själv, varit att hålla reda på mina småbröder. Jag kan nog ibland ha varit (och förmodligen fortfarande är) en liten mini-mamma och en bezzerwisser. Men jag har också känt mig elak och fått dåligt samvete om de blivit ombedda att hjälpa till hemma. Jag vet flera gånger då jag gjort sysslorna i stället för dem, eller hjälpt dem med uppgiften de fått (särskilt Mattias).




Jag har två yngre bröder (som sagt), Markus och Mattias. Markus är ett och ett halvt år yngre och Mattias tre och ett halvt. Vi har alla spelat fotboll i samma lag samtidigt (med pappa som tränare). Kommer man från en liten by så gör man ;). Vi bodde i stort sett granne med fotbollsplanen och där tillbringade vi mycket tid under åren vi bodde i M-sjö.
Vi har alltid haft nytta av att vi är nära varandra åldersmässigt. Vi har alltid lekt och stojjat tillsammans. Åkt skidor, cyklat i skogen, gungat, badat...

Jag skrev i ett av de tidigare inläggen, som hör till listan, att när man har syskon, lär man sig hur omgivningen fungerar. Hur man beter sig gentemot andra och hur man INTE gör. Syskon (och hela familjen) är som en "mini-värld".
En sak mina brorsor lärde mig, var att ha håret uppsatt i en hästsvans, det var liksom mindre för dem att ta tag och dra i då. Oj, vad mycket hår jag tappat för att vi bråkat och de grabbat tag i en handfull hår. Aj aj! Men jag är i alla fall inte håröm :P.


Markus och hans Emelie

Fotografen

Filosoferar´n

 

 


Markus är en riktig grubblare och har, ända sedan vi var små, kommit på en massa konstiga frågor som ingen kan svara på. Sport-intresserad och har spelat både hockey och fotboll. Fotbollen håller han på med än idag - i Myckelgensjö IF, faktiskt. Föreningen där vi började spela alla tre.
Han är en riktig teknik-nörd och läser in sig på allt tekniskt han är intresserad av. Ska jag köpa en ny mobil är det honom han frågar om tips.
Jag kom ihåg en gång när jag var kanske sju och vi höll på att samla ihop en massa saker för att kunna bygga en robot. Jag vet att vi båda hade en bild av hur den skulle se ut och fungera. Grejen var att vi, som sagt, var barn plus att det vi skulle bygga den av var en bräda, ett snöre och en kabelstump. Det blev inte mycket robot av det ;). Men fantasin var det inget fel på.

Markus är väldigt omtänksam och korrekt. Artig och flitig är två andra egenskaper han har. De har S J U K T mycket i skolan, han och Emelie, hans sambo. De tillbringar ofta sex-sju dagar i veckan på skolan och pluggar som galningar. Jag är otroligt imponerad över att de orkar med både skolan, vänner, boende (och allt som hör till) och ändå lyckas se och komma ihåg varandra! De har varit tillsammans i snart nio år och bara det är fantastiskt! De passar fruktansvärt bra ihop och jag tror de klarar allt tillsammans!



Mattias och hans Josefin

 

 

Goofy-brorsan

 

Mattias är lillbrorsan som alltid slagit ur underläge när det gäller sport. Han var liten till växten, p.g.a. astmamediciner, och spelade hockey och fotoll med de äldre grabbarna. Ettrig som en iller och en vilja av stål. Precis som Markus, håller han också på med fotboll än. I Gottne IF. Trots att han och fästmön Josefin, bor i Luleå har han 20 mil närmare till hemmaplan, än Markus.
Ett litet snille är vad Matti är. Har aldrig behövt plugga särskilt mycket för att det ska sitta. Smarting! Han har alltid varit intresserad av fakta om olika saker och kommer ihåg dem också! Han har ett minne som jag önskar att jag hade, han kommer t.o.m. ihåg mer än jag gör från när vi var små, trots att jag är 3,5 år äldre.
Han lärde sig läsa jättetidigt och ni vet ju att man brukar kunna säga åt barn att t.ex. "jag tror inte att du klarar av att bädda sängen" för att de ska sätta igång att göra det för att motbevisa. MEN, han hade minsann läst någonstans om just det där och talade om för mamma att "omvänd psykologi fungerar faktiskt inte på mig". What a shocker!

Mattias har mycket humor och jag skulle lätt kunna se honom ha yrket skådespelare. Han är grym på att härma och låtsas. Jag skrattar så jag kiknar av skratt ibland. Intelligent, kvick och med ett gott hjärta har han hittat tjejen i sitt liv. Snart skaffar de vovve och jag tror den kommer passa dem perfekt. Tränar och håller igång, men slappar gärna i soffan med godisskålen också ;). Att han skulle bli först av oss tre med en förlovningsring på fingret var inget jag hade satsat pengar på, men jag är så himla glad för deras skull!! :O)


♥♥♥

Kommentarer
Postat av: mamma

Vad fint skrivet Erika. Kram

2010-11-28 @ 12:35:03
Postat av: Anjelka

Ni är för goa;) Syskon är det bästa man kan ha. Kram

2010-11-28 @ 18:33:15
Postat av: Josefin

Vad bra du skrivit! Kan ju inte annat än att hålla med om det du skriver om Mattias. Jag säger också alltid att han skulle blivit skådis:).

Håller med Susanne: fint! Han ska få läsa det då han kommer hem:).

2010-11-29 @ 14:52:32
Postat av: Emelie

Att du beskriver Markus som både omtänksam och korrekt passar väldigt bra just ikväll! Han har hjälpt mig att läsa igenom ett ansökningsbrev trots att han har mycket annat han måste göra (omtänksam). Anledningen att jag frågar honom är ju såklart för att han är så korrekt och duktig :)

Kram

2010-11-29 @ 21:55:37

Kommentera hemskt gärna:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0