Dag 3: Mina föräldrar

Det här var ett ypperligt tillfälle att på riktigt få skriva och berätta om bästaste föräldrarna.

 

♥♥♥

 

Min mamma och pappa är världens mest rättvisa människor! Vare sig det gäller på droppen (när vi fick dricka när vi var små), på kronan (belöning när vi varit dukiga, vilket fortfarande händer - rätt ofta) eller presenter.

Vi har fått lära oss att hjälpa till hemma och därmed också klarat oss utmärkt när vi flyttat hemifrån. Dessutom tror jag att vi, mycket tack vare hjälpsamheten, är rätt bra att leva med. Vi kan både stapla ved, laga mat och klippa gräs ;).

 

De har lärt oss att spara pengar och tänka kritiskt - allt är inte så bra som folk får det att låta (särskilt när det involverar pengar). Därmed inte sagt att vi blivit några pessimister - tvärt om!

 

De såg till vårt bästa när vi fick växa upp i en liten by och gå i byskola. När vi växt upp flyttade de till stan så att det blev närmare till "det sociala".

 

Mamma är en riktig slarvhöna (tro vart jag fått det i från?) och tappar bort mobilen och plånboken typ 20 ggr per dag. Hon är lika förvånad varje gång -hihi! En superduktig och ambitiös lärare som tar sitt jobb på allvar.

Träningsnarkoman! En 8-km promenad, en mil på skidor och sen ett styrketräningspass på en dag är väldigt vanligt. Hon är den som driver mig att orka gå och träna en dag då jag känner mig lat.

Spelar vi spel är hon ingen god förlorare! Tävlingsmänniska liksom jag (även om jag faktiskt är en bättre förlorare :P) och hon har lärt mig att ibland är det bara att bita ihop, borra ner huvudet och köra!

Mamma klarar allt om hon vill! Jag önskar att jag var lika duktig och seriös i det jag tar mig för.

Hon är riktigt stark då jag skulle brutit ihop och bryr sig för mycket om andra ibland då jag tycker att det inte förtjänar det.

Du är bäst mamma!!

 

Pappa är en riktig muntergök och skrattar så att tårarna sprutar när han berättar en rolig historia eller ännu hellre en anekdot från riktiga livet. Det roligaste med att höra en historia från pappa är att han skrattar så mycket själv! Clownen som ibland tar över min personlighet, har jag fått av pappa.

Pappa är nästintill lika mycket träningsnarkoman som mamma (även om jag tror att mamma är det som driver honom många gånger också ;) ). Promenaderna i sällskap med mamma och Nova är ett givet inslag i vardag, lika väl som helg.

Pappa är en väldigt ekonomisk människa och gör det ibland till en sport att innan han handlar försöka gissa hur mycket det kommer kosta och endast ha den summan på kontot (jag skulle aldrig klara det). Han har koll på vilken ränta det är på olika konton och räknar på allt! Önskar att jag hade liiite mer av hans målmedvetenhet när det gäller pengar.

Du är bäst pappa!!

 

 

De har alltid varit så överrens om vilka riktilinjer vi "barn" ska hålla oss till och det har liksom inte gått att försöka övertala den ena så att man skulle få som man ville. Är föräldrarna så enade känner man sig trygg som barn i vad som händer och sker.

De har dessutom alltid hjälpts åt med sysslorna hemma så att det känns naturligt för oss att linjerna mellan de där "manliga" och "kvinnliga" sysslorna suddas ut. Man måste hjälpas åt för att driva ett hushåll framåt, men det viktigaste av allt är att man måste enas, prata och samsas för att få familjen att hålla ihop.

 

TACK för att ni varit och ÄR världens bästa föräldrar! JAG ÄLSKAR ER! ♥


Kommentarer
Postat av: mamma & pappa

Tack för de fina orden...

Vi älskar dig.

KRAAAM

2010-11-19 @ 22:15:45
Postat av: Emelie

Jättefint skrivet Erika!

Kram

2010-11-20 @ 00:25:59
Postat av: Mackan

Instämmer fullkomligt! Det kan tyckas givet att man har föräldrar som har ett genuint intresse för ens liv och som ger hjälp och stöd när det behövs. Men jag tror det är få förunnat att ha det som vi 3 grankottar från Msjö har det. Fint skrivet storsyrran:P. Love

2010-11-20 @ 01:09:30
Postat av: Malla

Vad fint skrivet Erika! Nu inspirerar du mig att också skriva den där listan. :)

2010-11-20 @ 12:02:21
URL: http://www.metrobloggen.se/malinolson

Kommentera hemskt gärna:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0